Actualités

Conference Birzeit2018RAND: « Applied Mathematics and Random Structures », August 27-30, 2018

This conference is organized by Frédérique Bassino, Brigitte Chauvin, Hani Kabajah and Abdelrahim Moussa
(local organizers), and Pierre Nicodème at Birzeit University, Palestine.

This conference may be considered as a follow-up of the CIMPA summer school organized in August 2014
by Pierre Nicodème and Naji Qatanani at Nablus.

It is mainly intended to foster future collaborations between Palestinian and French universities or research centres; this could sustain the critical efforts of the mathematics community in Palestine to set up
a doctoral school.

Regarding Applied Mathematics, we will consider as a non-exhaustive list of topics: Ordinary and Partial Differential Equations; Stochastic Applications to Mathematical Finance and Life Insurance, Non-linear Recurrences. We will address researches in randomness, probability or statistics, with a special focus on random graphs and trees, and random walks. Contributions related to algorithms on graphs and trees are also welcomed.

We expect 9 mini-courses of 1H30 from french academics and one from a Palestinian, 2 talks of 1H00 from Palestinians and about 10 talks of 0H30 from Palestinian students. Moreover, Thierry Monteil will organize an initiation to SAGE.

L’Association pour la Promotion Scientifique de l’Afrique (APSA) organise un concours en science et technologie a Addis Abeba, Ethiopie, du 15 avril au 10 décembre 2018 : The APSA Challenge for Science and Technology – Ethiopia 2018, Technologies for Sustainable Development. (challengest.scienceafrique.fr). Co-organisé par Joseph Ben Geloun, ce concours a pour objectif de promouvoir les nouvelles stratégies pour la recherche en science et technologie en stimulant les innovations pour le développement durable faites par les jeunes Africains résidents en Afrique.

MathExp 2018

Thierry Monteil co-organise l’école « Mathématiques expérimentales: méthodes et pratiques » (MathExp 2018) du 21 mai au 1er juin 2018 à Saint-Flour. Cet évènement est à destination des jeunes chercheurs francophones en mathématiques ou informatique fondamentales qui voudraient intégrer l’expérimentation informatique dans leur activité de recherche.

Computational Logic and Applications

Du 24 au 25 mai 2018 aura lieu sur le campus Jussieu le 11ème groupe de travail Computational Logic and Applications, co-organisé par Olivier Bodini.

Professeur invité

Gleb Koshevoy, chercheur au Central Institute of Mathematics & Economy (Moscou, Russie) invité par Christophe Tollu sera au LIPN du 15 avril au 15 mai 2018 pour travailleur sur la factorisation des caractères et la combinatoire des mots.